Rembrandt s a barokk
sk 2007.10.29. 14:22
a 2006/07-es OKTV Rembrandt thmhoz sszegyjttt anyag
Barokk = szokatlan, szeszlyes, klnc gondolkodsmd. A renaissance szobrszat problematikja a klnbz mesterek, fleg Michelangelo alkotsaiban teljesen kimerlt. A csodl vagy fltkeny utdok szmra nem maradt ms htra mint a kivl elkpeket sajt eszkzeikkel fellmlni. Szabadjra engedni a technikai virtuozitst, fokozni a kls s bels mozgs jelensgeit, nvelni a mreteket s elfinomtani az arnyokat, kikeresni az alakok vagy csoportok szinte lehetetlenek tn egyenslyi helyzetnek megoldsait. Mindez a klssgek ragyogshoz s bels rtkek elseklyesedshez vezetett. Egynisg helyett a tpus, mozdulat helyett a szabvny, rzs helyett pedig a szenvelgs vlt uralkodv. A valsg leth visszaadsra trekedtek. Vgskig kiaknzzk a kontraposzt nyjtotta lehetsgeket. Meglepetst kelt fny-rnyk hatsokra trekszenek. Az lelkez mozdulattal egymshoz kapcsolt alakok csoportja szinte kiknyszerti a nzt, hogy jrja krl a malkotst. Az kori mvszek rkseinek reztk magukat, s alkotsaikat mindig az antik emlkhez mrtk. A korszak kezdetnek szobrszatt kiss egyhang, llektelen klasszicizl felfogs, gondos, rszletez farags jellemezte. Maderno (1576-1636): Szent Ceclia - fldre borulva, lefel fordtott arccal - a szobor gy megkapan egyszer s szinte Francesco Mochi: mozgalmas stlusa Maderno nyugodt, mltsgteljes mvszetnek ellentte. Angyali dvzlet: heves mozgs, a mozdulat helyettesti az rzelmet. Maderno, Mochi s a XVII. szzad els harmadban tevkenyked szobrszok jelentsge abban ll, hogy lpsrl lpsre elksztettk a barokk szobrszat kibontakozst. Mveiben a felfokozott mozgs, az rzelmek, a lelki let brzolsnak szndka, a formk fellaztsa, a krnyezettel val kapcsolat megteremtse, kifinomult faragsi technika a seicento szobrszatnak alapvet trekvseit vetti elre. Bernini formlt igazi rett barokk mvszi stlust. Felfogst festisg, mozgalmassg, drmaisg s ptosz jellemezte. Bravros mintzsa, virtuz faragsa addig elkpzelhetetlen, a szobrszat lehetsgeit szinte meghalad feladatok megoldsra is alkalmass tettk. Komolyan vette a tmt, s szobrait a kifejezs szndka hatrozta meg. Mrvnykezelse bmulatos volt. Anyagszersge utolrhetetlenl befejezett. A mrvny felletnek kifejez kezelsben a legjobb mesterek kz sorolhat. Legjelentsebb mve az Apoll s Daphn, a Borghese-gyjtemny rsze. A frfi s a ni test, a szikla s drapria, a fakreg s a levelek anyagszersge szinte rzki hatst kelt. Lassan fv vltoz n s a csodlkoz frfi. A mvsznek egyetlen szoborcsoportban kellett sszefoglalnia a hossz esemnysort, az ldzs, a ktsgbeesett seglykrs s az tvltozs pillanatait. A trtnetbl egyetlen pillanatot ragadott ki, amely az elzmnyeket, az ldzs s menekls folyamatt ppgy magba foglalta, mint a bekvetkez esemnyeket, a megriad Daphn rmlt mozdulatt s a babrfv vl lnytest tvltozst. Scipione Borghese bboros mellszobra (Bernini prtfogja): Pillanatnyisg Bernini tallmnya. Taln vita, lnk beszlgets kzben van, szinte rezzk, hogy mindjrt megszlal. A baldacchino Szent Pter srja fltt: bronzm, a lobogni ltsz bojtos fggnydarabok is bronzbl vannak. Szent Pter trnusa. Dvid: csodlatramlt szuggesztivitssal lttatja a cselekvs dnt pillanatban kifejtett ert s mozgst, a teljes sszpontosts feszltgt. Szent Terz eksztzisa: gynyru arc, tndkl angyal jelenik meg a karmelita apca eltt s egy tzes hegy nylvesszvel tszrja Szent Terz testt. Felhn lebeg az nkvletben htrahanyatl apca, arct feldlja az Isten irnt rzett hatalmas szeretet. A fehr mrvnyban testet lttt vzit rejtett, "fldntli" fny vilgtja meg. Bernini festi irnyzatval szemben a mvszek egy csoportja nyugodtabb, fegyelmezettebb csoportptst, kevesebb mozgst, rajzosabb mintzst kvnt. Hvei: Algardi, Duquesnoy. Alessandro Algardi: Laudivio Zacchia: festisgtl, lendlettl mentes alkots, inkbb statikus, jzan, kiss szraz, de termszetes felfogs jellemzi. Duquesnoy (1597-1643): antikos jelleg jellemzi. Szent Zsuzsanna: mltsg, szpsg tlti el, finom nzse, jmbor mltsgt tanstja, a redket enyhe mozgs jrja t. A barokk mvszet trsadalmi szerepnek megfelelen a szobrszatban is azok a tmk jutottak tlslyra, amelyek a kegyeletet, a hit erejt fokoztk, diadalt hirdettk. Az egyhzi pletek klsejn - flkkben, oromzatokban igen sok szobrszati alkots kapott helyet, de mg fontosabb szerephez jutottak a belskben. A XVII. szzadban a f s mellkoltrok, a szently s a kpolnk dsztsben egyre jelentsebb feladatot kapott a szobrsz. A barokk oltrok mozgssal teli, monumentlis hats alkotsok. Az itliai oltrokon egyre gyakrabban bontakozik ki egysges cselekmny. Ercole Ferrata (1610-1686): drmaisg, hullmz redk mozgsa, a hangslyos gesztusok A XVII. szzad utols vtizednek plasztikjt a soksznsg, az elemek kimerthetetlen gazdagsga s a mintzs illuzionizmusa jellemzi. Nmet szobrszat: nagy hangsly a gesztusok mellett a redzet hullmzsa, kavarg-csavarod ramlsa. Michael Zrn Meinrad Guggenbichler (1649-1723): Oltr szobrait az llsmotvum biztonsga, a kontraposztos felpts, a heves mozdulatok, a ruhzat mozgalmas, a testtl is fggetlened mintzsa, az elmlyltsg, a komolysg, a mly rzelmek jellemzik. A portr:Az arcvonsok s a szemlyisg bels jegyeinek megrktst mindennl fontosabbnak tartottk.Bernini tovbbfejlesztette a benssges, magnember portrit s a "hivatalos", uralkod vagy nagyri portrt. Andrea Bolgi: portrin erteljes kzvetlen hang, bartsgosan mosolyg, a trsalgs htkznapi pillanatban bemutatott figurk. Bernini s Antonie Coysevox: XIV. Lajos: Az itliai mvsz patetikus, dinamikus formt vlasztott: az arcvonsok hasonlsga helyett idealizlsra, a modell egynisgnek eszmnyestsre trekedett. A portr az uralkod eszmnyestsre trekedett. Coysevox: ptosz nlkl rzkeltette az uralkodi mltsgot. Antikos, idealizl formt vlasztott ugyan, de jzanabb "fldibb" vonsokkal, pontosabb megfigyelssel egsztette ki. Coysevox portrin kerli a heves mozgst. Alakjain a trgyilagos jellemzst enyhe idealizls egszti ki: minden mvbl bels mltsg rad. A lovasszobor: Francois Girardon: XIV. Lajos Andreas Schlter: Frigyes Vilmos, a Nagy vlasztfejedelem Antik mveket tanulmnyoztak. Sremlk: Bernini: VIII. Orbn s VII. Sndor tombi. Kzpen kiemelkedve krnyezetbl, trnuson lve vagy trdelve lthat a f alak, lent pedig az elhunyt ernyeit, tulajdonsgait megtestest figurk veszik krl a szarkofgot. Szabadtren ll szobrok A barokk kert szerves rsze az ptszeti koncepcinak; formlsnak elve megegyezik a kastlyval. Szobordszei nem ncl, hanem rsze az egsz egyttest tfog programnak: ugyanazt a jelkpes politikai-ideolgiai mondanivalt hirdeti, mint az plet festett vagy plasztikus dsztmnyei. A kastlykertet mr a XVI. szzadban allegorikus figurk mitolgiai jelenetek npestettk be.Francois Girardon: Apoll s a nimfk: klasszikus szellem rvnyesl. Jean Baptiste Tuby: Apoll megitatja a napszekr lovait. Versailles parkjban: Pierre Puget: Krotoni Milon: heves mozgs, csavarod formk, ers rzelmi teltettsg, mozgalmas fny-rnyk hatsok, anatmiai hsg, letszersg
Rembrandt Harmensz van Rijn (1606-1669) Hollandiban, Leydenben szletett. Jacob Swanenburgh mhelyben kezdett festeni. 1623-ban Amsterdamba ment, ahol Pieter Lastman keze al kerlt. nll mhelyt elszr Leydenben nyitotta meg, 1631-ben visszatrt Amsterdamba, ahonnan tbbet nem is mozdult ki. Ktszer nslt, de mindkt felesge meghalt. lete utols veit egyedl tlttte, nagy nyomorban. Mint arckpfest szerzett magnak elszr elismerst. A Tulp doktor anatmijnak sikert tbb megbzs kvette. Arckpfestszetnek fmve az jjeli rjrat. Vallsos trgy kpeket is festett, mind szvetsgi, mind jszvetsgi tmkat feldolgozott. A kpeket minden illuzionista klssgtl mentesen, mint trtnelmi vagy mint letkpeket fogott fel s valstott meg. A mitolgit is trgykrbe vonta ugyanolyan trgyilagossggal mint vallsos kpeit. Festszett gy jellemezhetjk, hogy ifjkornak rszletez, tapogat, klssgekben is realista stlustl tretlen s llandan felfel vel vonalban haladt, a rszletek nlkli nagyban val lts s megjelents, a sznek s a fny kln s egymsra vonatkoztatott gazdag buzgsa fel. Kevs sznnel nagyon sznes tudott lenni, a fnnyel pedig alakotott s jellemet ptett. Kivonja a kpet a kzvetlen rzkels krbl, mellz minden olyan mozzanatot, amely a tapintrzk empirikus tapasztalataira apelll, nmelykor az vel formt egyenes vonalakkal egszen laposan brzolja, anlkl, hogy a forma, a kp egszben laposan hatna. Ez a stlus nem lp fel nla azonnal. A Frdz Diana mg viszonylag plasztikus stlusban kszlt, hangslyt ad a rszletformknak. Ksi ni aktbrzolsoknl nagyvonalbb formakezelssel s mr nem csak lapos vonalvezetssel tallkozunk. A korai kpeken az alak ersen kiemelkedik, a ksi kompozcikon ellenben valsggal belegyazdik a tralkot tnusok egszbe. Amikor fiatal volt, akkor mg a koldus rongyaiban ltta a festi szpsget, s a fejek kzl a barzdkkal szntott aggastynarcok foglalkoztattk. Romos falakat fest, trtt lpcst, tlsan felptett kompozcikat, erteljes fnyhatsokat s ltalban a sokflesg vibrlst. Ksbb azonban fokozatosan eltnnek ezek a pittoreszk elemek s ugyanilyen mrtkben trt nyer kpein az igazi festisg. Rembrandt: A tkozl fi hazatrse (1663) Lukcs evangliuma elbeszli Jzus pldzatt a tkozl firl, aki nem akarta ktelessgt teljesteni az apai hzban. Elkrte rksgt, hogy messzi vidken minl elbb nll letet kezdhessen. A tekintlyes vagyonnal azonban nem tudott gazdlkodni, rossz trsasgba keveredett, dorbzolt. Pnze fogytn alantas munkra knyszerlt, s ekkor eszbe jutott, hogy otthon milyen szeretet vette krl. Bneit megbnva hazatrt teht. Apja rmmel fogadta, megbocstott neki. E trtnet az egyik leggyakrabban feldolgozott bibliai elbeszls; a nmetalfldi mvszetben tbb mint 120 brzolst ismerjk. Npszersge azzal magyarzhat, hogy miknt Klvin is hangslyozta - jelkpezi az r kegyelmt a bnsk irnt, s azt, hogy mindig ksz megbocstani nekik. A rzkarcon az elbeszls utols pillanatait ltjuk: a megtrt, rongyokba ltztt fi trde esik a hz el kifut apa eltt, s az szeretettel leli maghoz. Jobbra egy szolga, az apa kvnsga szerint, j ruht hoz a bnsnek, mgtte az idsebb testvr keser arccal lp ki az ajtn. A jelenet felfogshoz, a belltshoz Maarten van Heemskerck (l498-1574) fametszete adott sztnzst; mg motvumtvtelek formjban is (pl. a lpcs, rkd, vndorbot, a fi sszetett keze). Rembrandt stlusa azonban eltr az idsebb mestertl: alakjai nem olyan plasztikusak, nem olyan hangslyozottan erteljesek, s kzelebb kerltek egymshoz. Statikus csoportjuk mly, benssges rzelmeket raszt. Az ids frfi szpen formlt tartsa, lel mozdulata az apai szeretetet, a gyengdsget pldzza. A korbbi vek felfogstl eltren Rembrandt mvbl ezttal elmaradtak a szles gesztusok, a tetrlis mozdulatok s az ers rzelemkitrsek. A barokkra jellemz a lendletes vonalvezets.
A barokk ptszet ItIia ptszete a XVll. Szzadban A manierizmus meglep hatsokra alapoz s minden harmnit nlklz pletei elfeledtettk a renesznsz nagy mestereinek a barokk fel mutat vonsait. Elssorban Michelangelra gondolunk, az mvei kzl is fleg a rmai Szent Pter templom kupoljra. A XVll. szzad nagy ptszegynisgei visszatrtek Michelangelhoz, s j harmnit hoztak ltre. Az gy keletkezett j stlus is szertelen formkkal, nyugtalan hullmzssal s a dsztmnyek tlburjnzsval lep meg bennnket, de ezt bizonyos bels logikval s sajtos harmnival teszi. Az ellenreformci sikeres elretrse, a valls j felfogsnak elterjedse megadtk a szksges eszmei alapot is ahhoz, hogy ez az j sszhang megteremtdjn. Megersdtt az az eurpai orszgokban elfogadott szoks, hogy a Rmban tett utazs a j nevels rsze. Aki nem jrt Rmban, az nem kapott kell travalt az lethez. gy a vilgi megrendelk is a Rmban ltottakhoz igazodtak. A velencei Santa Maria dell' Salute-templom ers fny-rnyk hatsaival, gazdag dsztettsgvel s ragyog vroskpi elhelyezsvel megfogja a nzt. Jllehet nem egszen rtjk a kls lttn, hogy hogyan is alakul az plet, de ez nem zavar. A hatalmas, csigavonalakban csavarod elemekkel megtmasztott kupola lttn centrlis trre gondolunk. De mr a klsben is gyant kelt bennnk a msodik kupola, amely kzvetlenl az els mgtt ll. A belsben aztn a nyolcszglet krljrbl a kupola al belpve jabb titokknt trul elnk a msodik kupola alatti tr. Itt van az oltr is, st mg mgtte is egy kis trrsz. Ez a msodik kupola alatti, kt flkupolval bvtett kisebb centrlis tr vgl is hosszanti elrendezsv alaktja a kt centrlis rszt. Longhena gy elri, hogy szinte megszdti a nzt, aki csak az alaprajz ismeretben rti meg igazn, mit is ltott. Termszetesen az alaprajz a templomba lpskor nem szokott a keznkben lenni. Ez a trrel trtn varzsls jellegzetesen barokk gondolat. Az ptszet feladata A Rmban szletett j stlus hamar elterjedt szak-Itliban is, s nem sokat vratott magra az eurpai elterjedse sem. Ennek tbb oka volt. Az ellenreformci terjedsvel a ppai udvar visszanyerte irnyt szerept. A bborosok, pspkk gyakori rmai ltogatsai azzal is jrtak, hogy ltva az j templomokat, hazatrve hasonlakat rendeltek. gy az eurpai ptszek rknyszerltek, hogy maguk is Rmba utazzanak, s a helysznen tanulmnyozzk az j stlust. A jezsuita rend templom- s rendhzterveit a rend rmai generlisval kellett alratni. Termszetesen jobb eslye volt annak, hogy a generlis egy a sajt templomhoz, a rmai Il Gesuhoz hasonlt plet tervt alrja. Ilyeneket is ksztettek az eurpai jezsuita ptkezseknl. A barokk ptszet feladata teht templomok, kirlyi s fejedelmi kastlyok, vrosi palotk, polgri lakhzak ptse. Megn a vrosptszet jelentsge. Tralakts: A barokk ptszet az axis mentn szervezett terek csoportjt egy hangslyos, a halads cljt kijell, uralkod trmotvumnak rendeli al. A hosszirny templomoknl ez a kupolatr kiemelse. A palotknl s kastlyoknl a tengely mentn egymst kvet terek kapcsolata. Jellemz megolds az enfilade. Enfilade: a francia barokk palota s kastly trsorolsi mdszere. Dszes ajtit azonos tengelyre fztk, gy sszenyitsukkor hatsos tvlat jtt ltre. A barokk palota trsornak egyik legfontosabb eleme a belpt fogad tgas elcsarnok, amelybl nneplyes hats lpcs vezet fel az plet kzptengelyben elhelyezett els emeleti dszterembe. Ehhez csatlakoznak ktoldalrl enfiladeknt a szalonok. Ez a hangslyos szint az gynevezett piano nobile (nemes emelet). A palotk s kastlyok dsztereinek jellegzetesen barokk tpusa a francia ptszetben kifejld, folyosszeren elnyjtott galria. A templomptszetben leggyakoribb a hosszanti elrendezs. De igen jelentsek a kzppontos trszervezetek is. Szerkezetek: Az thidalsok boltozottak. A hagyomnyos vformk (flkr, szegmens), mellett igen gyakori a kosrv. Kedvelt forma a kosrves csehsvegboltozat, tkrboltozat, elliptikus kupula. Sajtos barokk megolds az olyan ketts hly kupola, amelynl a bels hlyat nagymret opeion nyitja meg s azon keresztl feltrul a kls kupolatr freskval dsztett fellete. Rizalit: a homlokzat megmagastsa, az alapskbl teljes magassgban, derkszg vagy lpcss vonal kiugrssal kpzett pratlan szm nylssal ttrt, hangslyosan tagolt falszakaszokkal. Manzrdtet: 2 eltr hajls skkal kpzett magas tet. Itlia: Kt irnyzat alakult ki, az egyik vezregynisge: Lorenzo Bernini, a msik: Francesco Borromini. Bernini mveire a mltsg s a szervezettsg jellemz. Legfontosabb mvei: a S. Pietro eltti tregyttes, a S. Andrea al Quirinale s a Chigi-Odescalchi palota. Francesco Borromini: szenvedlyes egynisge nem trte a szablyokat. Meghkkent jszersggel alaktotta pleteit. Legfontosabb mvei: San Carlo alle Quattro Fontane, San Ivo alla Sapienza, Sant't Agnese. Franciaorszg: A stlusra jellemz megoldsok a tmegformlsban alakultak ki a kert s enterirmvszetben. A francia barokk stlust rendszerint XIV. Lajos stlusnak nevezik. A nagy alkotsok a kastlyptszet tern keletkeztek. pletek: Versailles-i kastly, Dome des Invalides, Louvre keleti homlokzata Anglia: Szent Pl szkesegyhz Magyarorszg: Esterhzy-kastly, Jszi premontrei templom (cseh-morva hats) nagyszombati s gyri jezsuita templom, Gdll: volt Grassalkovich kastly. Rembrandt
(eredeti nevn: Rembrandt Harmenszoon van Rijn (Leiden, 1606. jlius 15. - Amszterdam, 1669. oktber 4): a vilg egyik legismertebb festje, az egyik legjelentsebb 17. szzadi holland mvsz Rembrandt gyakorlott metszetkszt is volt, valamint szmos rajz is ktdik a nevhez. Alkotsai abban az idszakban szlettek, amelyet a mvszettrtnszek Holland Aranykornak neveznek (kb. a 17. szzad). Ebben az idben a holland kultra, tudomny, kereskedelem, katonai s politikai hatalom a cscspontjn volt. Munki: Rembrandt kb. 600 festmnyt, 300 metszetet s 2000 rajzot alkotott. Szmos narckp fzdik a nevhez, sszesen krlbell szz (ha beleszmtjuk a majd 20 metszetet is). Ezekbl megismerhetjk Rembrandtot, az embert, a kinzett, de - ami ennl jval fontosabb - kpet alkothatunk az rzelmeirl s gondolatairl is, ahogyan az brzolsokon a balszerencse s a bnat rncokat sznt a homlokra. A munkinak egyik f klnlegessge a fny-rnyk jtk, az ers kontrasztok gyakori hasznlata, amely szinte bevonja a szemllt a festmnybe. Msik jellegzetessg a drmai, igen letszer jelenet, amelybl hinyzik az a erltetett hivatalossg, amit kortrsai gyakran brzoltak. Szintn kiemelhet az az rzkenysg, amellyel az embereket brzolta. A kzvetlen csaldjt - felesgt, Saskit, fit, Titust s lettrst, Hendrickjt - gyakran kiemelt helyen szerepeltette a festmnyein, belertve a mitolgiai, bibliai, vagy a trtnelmi tmkat. lete: Rembrandt 1606-ban szletett Leidenben, Hollandiban. A forrsok ellentmondsosak abban, hogy a csaldjban 7, 9 vagy 10 gyerek volt. A csaldja arnylag j krlmnyek kztt lt, az apja molnr, az desanyja egy pk lnya volt. Amint kijrta a latin iskolt, beiratkozott a Leideni Egyetemre, annak ellenre, hogy mr akkor is a festszethez tbb kedvet rzett. A szlei feladtk, s gy Jacob van Swanenburgh leideni mester mellett tantvny lett. Egy rvid, de fontos idszak utn, amelyet az amszterdami mester, Pieter Lastman mellett tlttt, Rembrandt Leidenben mtermet nyitott, amelyet megosztott bartjval s kollgjval, Jan Lievensszel. 1627-tl mr tantvnyokat fogadott, tbbek kzt Gerard Dou-t. 1631-re Rembrandt mr olyan hrnvnek rvendett, hogy szmos megrendelst kapott Amszterdambl klnfle portrkra. Ennek eredmnyekpp a vrosba kltztt, a hres mkeresked Hendrick van Uylenburgh hzba. Ez vezetett 1634-ben a hzassghoz Hendrick unokahgnak lnyval, Saskia van Uylenburggel. Ez ktsgkvl szerelemhzassg volt. Annak ellenre, hogy j csaldbl szrmazott (az apja Leeuwarden polgrmestere volt), Saskia rva volt, s nem kifejezetten jmd. A nvrvel lt Frzfldn, s nem voltak tl j sszekttetsei Amszerdamban. 1639-ben Rembrandt s Saskia Jodenbreestraatba kltztek, egy zsid kerletben lv hzba, amely ksbb Remdbrandt mzeum lett. Annak ellenre, hogy jmdban ltek, a magnletk rosszul alakult. Hrom gyermekk halt meg nem sokkal szlets utn. Csupn negyedik gyermekk, az 1641-ben szletett Titus lte meg a felntt kort. Saskia meghalt 1642-ben, nem sokkal Titus szletse utn, valsznleg tuberkolzisban. Saskia halla utn Rembrandt viszonyt kezdett Titus gondozjval, egy Greetje Dircx nev zvegyasszonnyal. Ksbb lettrsi kapcsolat lett belle. Greetje perelte Rembrandtot, mivel lltsa szerint az hzassgot grt neki, s a brsgon keresztl szerette volna az gret betartsra knyszerteni a festt. A brsg vgl nem knyszertette Remdbrandtot hzassgra, de nagy krtrtsi sszeget kellett kifizetnie. Ksbb Rembrandt Greetje csaldjval egyttmkdve javtintzetbe csukatta a nt. Az 1640-es vek vgn, t kvette Remdbrandt szeretjeknt a sokkal fiatalabb Hendrickje Stoffels, aki eredetileg szintn a fest szobalnya volt. 1654-ben lnya szletett (Cornelia), amirt hivatalos feddst kapott a reformtus egyhztl, miszerint bnben l Rembrandttal, a festvel. Rembrandt nem volt tagja a reformtus egyhznak, gy nem idztk az egyhzi tancs el. Rembrandt nem lt pp takarkosan, rengeteg mkincset s nyomtatvnyt vsrolt, ltalban ritkasgokat. Taln ezek vezettek ahhoz, hogy 1656-ban csdt kellett jelentenie. El kellett adnia hzt, s egy sokkal szernyebb laksba kltznie a Rozengrachton. Itt Hendrickje s Titus meglhetsi okokbl mvszboltot nyitottak. Ezek mellett Rembrandt hrneve az vek folyamn nem cskkent. Ebben fontos rsze volt, hogy az egyik nagy trtnelmi mve az jonnan plt vroshzban fggtt. Rembrandt tllte Hendrickjt s Titust is. Csak lnya, Cornelia maradt mellette, amikor 1669. oktber 4-n Amszterdamban meghalt. Ismeretlen srban fekszik a Westerkerk temetben. Korszakok, tmk, stlusa: -Rembrandt Leiden-i korszakban (1625-1631), Lastman hatsa kiemelked szerepet jtszott. A festmnyek inkbb kicsik voltak, m rszleteikben gazdagok (pldul a ruhzat s az kszerek tern). A tmk meghatrozan vallsos s allegrikus jellegek voltak.- Amszterdamban tlttt korai vei alatt (1632-1636), Rembrandt nagy festvsznakat s mly tnusokat hasznlt, illetve drmai jeleneteket festett. Rembrandt ezen korszaka alatt rengeteg portrt festett. Ms kpek bibliai s mitolgiai jeleneteket brzoltak. -Az 1630-as vek vgn Rembrandt sok tjkpet festett s rzkarcokat ksztett a termszetrl. Ebben a peridusban a tjkpeire a termszet szenvedsnek brzolsa volt jellemz, pldul a vihar ltal kidnttt fk vagy a baljslat stt fellegek. -Krlbell 1640-tl munki mg ridegebbek lettek, mely azokat a csaldi tragdikat tkrzte, melyektl szenvedett. Bvelkedett a belsejbl fakad mly rzelmek ismtlsben. A bibliai jelenetek ekkor gyakran az jtestamentum-bl, illetve az testamentum-bl szrmaztak, ahogy azeltt. A festmnyek ismt kisebbek lettek. Kivve az risi mret jjeli rjrat cm festmnyt, a legnagyobbat, mely olyan vilgias s eleven volt, amilyenek az elz kpei soha. A tjkpek inkbb karcolatok voltak, mint festmnyek. A termszet stt erit felvltottk a csendes, holland uralkodi jelenetek. -Az 1650-es vekben Rembrandt stlusa ismt megvltozott. A festmnyek mrete megntt. A sznek gazdagabbak, az ecsetvonsok ersebbek lettek. Ezen vltozsokkal Rembrandt eltvolodott korai stlustl s az aktulis divattl, mely egyre inkbb a finom, rszletes mvek fel hajlott. Az vek mlsval mg mindig bibliai tmj jeleneteket festett, m az rzelmi hangsly a drmai csoportjelenetekrl a meghitt, portrszer figurkra toldott. -letnek utols veiben festette meg legpompsabb narckpeit, melyeken arca a fjdalom s szomorsg jeleit hordozza. Mzeumi gyjtemnyekben: -Hollandiban, Rembrandt mveinek legjelentsebb gyjtemnye az Amszterdami Nemzeti Mzeumban tallhat, belertve a De Nachtwacht (jjeli rjrat) s a De Joodse bruid (A zsid menyasszony) cm kpeit is. -Legtbb narckpe a hgai Mauritshuis mzeumban van. -Egykori lakhelye Amszterdamban Rembrandt Hzi Mzeum nven mkdik, mely rengeteg metszetnek otthont ad. -Jelents gyjtemnyek tallhatk mg Berlinben, Szentptervrott, New Yorkban, Washingtonban, a Louvre-ban s a Londoni Nemzeti Galriban Hres munki: -1629 Mvsz a stdiban (Szpmvszeti Mzeum, Boston) -1630 Lzr feltmasztsa (Los Angeles County Museum of Art, Los Angeles) -1630-1635 Egy trk (The National Gallery of Art, Washington, DC) -1631 Nicolaes Ruts arckpe (Frick Collection, New York)
-1632 Tulp doktor anatmiai leckje (Mauritshuis, Hga)
-1632 Egy (keleti) nemes portrja (Metropolitan Museum of Art, New York)
-1633 Krisztus a viharos Genezreti-tavon (korbban Isabella Stewart Gardner Museum, Boston; 1990-ben elloptk s azta sem kerlt el) -1635 Belshazzar nnepe (National Gallery, London) -1636 Smson megvaktsa (Stdelsches Kunstinstitut, Frankfurt am Main, Germany) -1636 Dana (Ermitzs, Szentptervr) -1642 A lvszegylet kivonulsa, ismertebb nevn az jjeli rjrat (Rijksmuseum, Amszterdam) -±1643 Krisztus betegeket gygyt, msnven A szzforintos lap (Victoria and Albert Museum, London) rzkarc, nevt az risi sszegrl kapta, amit kifizettek rte -1647 Ids hlgy knyvvel (The National Gallery of Art, Washington, DC) -1650 A filozfus (The National Gallery of Art, Washington, DC) -1650 A malom (The National Gallery of Art, Washington, DC) -1653 Izsk felldozsa (Ermitzs, Szentptervr) -1653 Arisztotelsz Homrosz mellszobrval (Metropolitan Museum of Art, New -York) -1654 Bethsab a frdben (Louvre, Prizs) (ehhez a festmnyhez valsznleg Hendrickje llt modellt) -1655 Jzsefet megvdolja Putifr felesge (National Gallery of Art, Washington D.C.) -1656 Rzsaszn virgot tart hlgy (The National Gallery of Art, Washington, DC) -1657 Pl apostol (The National Gallery of Art, Washington, DC) -1658 narckp (Frick Collection, New York) -1658 Philemon s Baucis (The National Gallery of Art, Washington, DC) -1659 Jkob kzdelme az angyallal -1659 nrackp (Metropolitan Museum of Art, New York) -1660 narckp (Metropolitan Museum of Art, New York) -1660 riember portrja kalappal s kesztyvel (The National Gallery of Art, Washington, DC) -1660 Strucctoll-legyezs hlgy portrja (The National Gallery of Art, Washington, DC) -1661 Julius Civilis sszeeskvse (Nationalmuseum, Stockholm) (Julius Civilis felkelst vezetett Hollandia terletn az kori Rma ellen) (a festmny sok darabja hinyzik, csak a kzepe van meg hinytalanul) -1662 A poszts ch elljri (holland nevn De Staalmeesters) (Rijksmuseum, Amszterdam) -1662 Kalapos embe portrja (The National Gallery of Art, Washington, DC) -1662-1663 Asztalnl l ifj (The National Gallery of Art, Washington, DC) -1664 Lucretia (The National Gallery of Art, Washington, DC) -1664 A zsid menyasszony (Rijksmuseum, Amsterdam) -1666 Lucretia (The Minneapolis Institute of Arts, Minneapolis) -1669 A tkozl fi visszatrse (State Hermitage Museum, St. Petersburg) Az jjeli rjrat: Rembrandt a 'Frans Banning Cocq kapitny milcija' cm festmnyt 1640 s 1642 kzt festette. A festmnyt ksbb „Patrouille de Nuit”-nak neveztk a francik, s „Night Watch”-nak nevezte Sir Joshua Reynolds, mert felfedezsekor mr annyira megviselte az id, hogy szinte felismerhetetlen volt, s jszakai jelenetnek tnt. Megtiszttsa utn jttek r, hogy egy csapat musktst brzol, akik egy stt udvarbl kilpnek a vakt napstsbe. A kp cmt azonban ezutn sem vltoztattk meg. A mester mve a Kloveniersdoelen j nagytermbe volt sznva, amely a vrosi milcia muskts csapata volt. Rembrandt eltrt a hagyomnytl, amely azt rta el, hogy a festmnynek formlisnak, hivatalosnak kellene lenni. Ennek inkbb egy tablszer kp felelt volna meg. Ehelyett Rembrandt azt brzolta, ahogy a csapat kldetsre indul (hogy ez egy tlagos rjrat, vagy valamilyen klnleges esemny, az vitatott). Az j megkzeltst nem fogadta osztatlan siker, fkpp azok elgedetlenkedtek, akiket a jelenet htterben, rosszul lthat helyeken rktett meg. Emiatt a fizetsg is ksett. Mg a vszon egyes darabjait is le kellett vgni, hogy odafrjen a kiszemelt falra. Ez a festmny jelenleg a amszterdami Rijksmuseum legnagyobb termben fgg. Ez egy mretes festmny, amely elfoglalja az egsz hts falat – annak ellenre, hogy mr darabokat vgtak le rla –, s vitathatalanul az egyik leghatsosabb festmnye a mzeumnak. Rembrandt mveinek jrartkelse: 1968-ban indult a Rembrandt Research Project. Mvszettrtnszek fogtak ssze ms tudomnygak kpviselivel, hogy jra rtkeljk azokat a munkkat, amelyeket Rembdrandtnak tulajdontunk, felhasznlva minden lehetsges eszkzt, mint pl. a legjabb mszaki diagnosztikai eljrsokat. Ezek segtsgvel egy teljes kritikai albumot szndkoznak ltrehozni Rembrandt mveihez. Munkjuk eredmnyekpp szmos, korbban Rembrandt mvnek hitt festmnyt kellett a listrl levenni. Ezek nagy rszt a tantvnyok munkinak tartjk. Ebbe a csoportba tartozik a Lengyel lovas, a New York-i Frick-gyjtemny egyik kincse. vekkel ezeltt, ennek eredetisgt sok tuds megkrdjelezte. A Rembrandt Research Projekt eredmnyekpp ezt a festmnyt most mr Rembrandt egyik legkzelebbi s legtehetsgesebb tantvnyhoz, Willem Drosthoz ktik. 2005-ben ngy olajfestmnyrl, amelyrl azt tartottk, hogy Rembrandt tantvnyaihoz tartoznak, jrartkeltk. Jelenleg gy vlik, ezeket Rembrandt maga ksztette: Study of an Old Man in Profile s Study of an Old Man with a Beard amerikai magngyjtemnyekbl, Study of a Weeping Woman, a Detroiti Mvszeti Intzetbl, s az 1640-ben festett Portrait of an Elderly Woman in a White Bonnet. Barokk: A barokk a renesznsz utn kvetkez fbb mvszeti korstlus, amely kb. 1600-tl kb. 1750-ig tartott, s melyre bonyolult mintk, gazdag dszts, monumentalits jellemz. Kzvetlenl a manierizmusbl fejldtt ki. A barokk ksi ga a copf, ill. rokok stlus. A barokkot kvet korstlus a klasszicizmus. A barokk sz az olasz barocco szbl ered, ami nyakatekert okoskodst jelent. Ez a barokkra jellemz tldsztettsgre s formai bravrossgra utal. A barokkrl: A barokk kor a humanizmus s a felvilgosods kztti ra, az ellenreformci s az abszolutisztikus kirlysgok kialaktsnak ideje. A kor vilgkpe igen hasonlt a kzpkorra; a kzppontban az Isten s a szentek llnak, az ember csak a vilg elenysz rsze. Az evilgi ltezs csak lom; az let a tlvilgon kezddik (ezt hangslyozza pl. Caldern: Az let lom, ill. Lope de Vega: Kertsz kutyja c. mve). Gyakoriak mg a trtnelmi pldk (pl. Zrnyi: Szigeti veszedelem). Egszen a 19. szzadig nem ismertk el kln irnyzatnak. A „rehabilitcit” Heinrich Wlfflin vitte vgbe, amikor is barokk mveket (elssorban kpzmvszeti alkotsokat) tanulmnyozot. A kvetkez kvetkeztetseket vonta le: -Mg a renesznsz alkotsok „nyitottak”, addig a barokk kor alkotsai „zrtak” -Az alakzatok egymshoz kpesti elrendezse is ms: amg renesznsznl egyms mell rendels s szimmetria, addig a barokknl al-fl rendels figyelhet meg -A renesznsz egy nzpontot alkalmazott, a barokk tbbet (nzpontvlts) -A renesznsz alkotsok felleti alkotsok, a barokkban a mlysg-magassg figyelhet meg -A renesznsz mvek statikusak, ellenttben a barokk mozgalmassgval. Ezen eltrsekre hivatkozva mondta ki Wlfllin, hogy a barokk igenis autonm korstlus. Az ellenreformci korstlusa: A barokk eszmei httere egyrtelmen a sok tmadst s kritikt tlt katolikus egyhz ltal indtott ellenreformci/katolikus megjuls volt. Az egyhz f clja a renesznsz alatt, a reformci kvetkeztben elvesztett hvek visszaszerzse illetve hvei hitkben val megerstse volt, melyet tbbfle eszkzzel prblt meg elrni: nha mr-mr mrtktelennek tn tlzsokkal a mvszetben (a barokk templomok pompja s bonyolult dsztse, monumentlis zenei s irodalmi mvek, valamint festmnyek), illetve az egyhzi fegyelem megszilrdtsval, a teolgiai kpzs felfejlesztsvel s tmogatsval. Mivel az egyhzi zrzavart gyakran a vilgi hatalmak is kihasznltk, sok esetben politikai vagy pnzgyi rhatssal sikerlt visszaszerezni a magas rang hveket. Teolgiai s hatalmi szempontbl jelents vol
|